Förgätmigej och koltrast vackrast i Sverige

Svenska Dagbladet frågade sina läsare vilket som är svenska språkets vackraste ord. Några kända personer kom med motiverade förslag. Alla läsare uppmanades att skicka in sitt eget vackraste ord. Det blev mer än två tusen som kom med tips. Många ord med naturanknytning, som t ex dagsmeja, förgätmigej, glänta, gryning, lingon, nattviol, november, snöflinga, uppehållsväder och västanvind. Kärleken till naturen är grundmurad. En jury valde ut 40 förslag, vilka gick till omröstning. Vinnare blev förgätmigej, vilket bl a Björn Ranelid hade föreslagit. Glöm mig inte utropade Dalslands landskapsblomma.

Förgätmigej KB 120410 Foto Kenneth Bengtsson

För 50 år sedan (1962) arrangerade Dagens Nyheter en omröstning om Sveriges nationalfågel. Fem tusen röstade och det blev kolstrasten. Nu har BirdLife Sverige (f d Sveriges Ornitologiska Förening) genomfört en ny omröstning; hela svenska folket fick en chans att säga sin mening. 75 000 personer gjorde så.  Koltrasten sitter kvar på tronen, även om en intressegrupp nästan lyckades föra fram skatan till segern.

De skogslevande koltrastarna flyttar på hösten till västra Europa, kanske ända till Frankrike eller Spanien. Koltrastarna i våra städer stannar i regel kvar i stan över vintern, särskilt om det finns gott om bär och snälla människor lägger ut mat. Då tackar koltrasten med en vacker sång från en trädtopp eller TV-antenn. I tidskriften Flora & Fauna 2015 110:3 sid 39 har Tomas Carlberg intervjuat en koltrast.

Koltrast KB 150221 Foto Kenneth Bengtsson