Ekobröd i butiker

Hämtat från Naturkontakt, författat 6 nov av Emma Schütt

Mest ekobröd på Hemköp i årets undersökning i butik

ekobröd

När Handla Miljövänligtnätverket räknade ekobröd i butikerna i samband med Miljövänliga Veckan var det på Hemköpskedjan som det gick lättast att hitta ekologiskt bröd. Där var snittet 6,6 mjuka ekobröd. Därefter följde Willys med 5,8, Coop med 4,6 och Ica med 4,5 mjuka ekobröd i snitt.  Gårdsbutiken Ohlssons hörna i Vänersborg hade 20 ekobröd.Totalt besöktes 143 butiker på 35 orter i hela landet. Lidl och Netto var de kedjor som hade minst antal ekologiska bröd.

Utbudet av ekologiskt bröd varierar även stort inom kedjorna. Hos ICA, som är den kedja där den lokala butiken har störst inflytande över sitt sortiment, hade vissa av de undersökta butikerna inte hade några mjuka ekobröd alls, medan andra butiker sålde fler än 10 olika sorter. När det gäller knäckebröd och knäckesticks var variationen ännu större, vissa butiker hade inga ekologiska knäcken, andra hade 17 olika sorter. På Lidl, där sortimentet helt och hållet styrs centralt, berättar man från centralt håll att de troligen kommer att utöka sitt sortiment av ekologiskt bröd under nästa år.

Många livsmedelsbutiker har utökat sitt sortiment under hösten 2015 då Naturskyddsföreningens kampanj Byt till eko fokuserat på bröd och kaffe. En av medlemmarna som gjort undersökningen berättar att hon en vecka efter att hon räknat bröd i butiken fått komplettera sin sammanställning för att butiken tagit in ytterligare tre sorters ekologiskt bröd. Nya brödsorter som tunnbrödet Akka från Polarbröd, Fazers surdegsbröd och Pågens Matilda Levain fanns i många butiker.

Naturskyddsföreningen riktar ett varmt tack till alla som räknat bröd!