Höstprogram 2024

PROGRAM FÖR MÄLARÖARNAS NATURSKYDDSFÖRENING Hösten 2024

MNF hostprogram 2024 PDF-format

AUGUSTI

SKYMNINGSSTÄMNING TILLSAMMANS MED FLADDERMÖSS OCH LÄDERLAPPAR I STENHAMRA STENBROTT
Lördagen den 24 augusti OBS! Ny tid och plats: Samling i Stenhamra församlingsgård kl. 19.30 för ett föredrag om fladdermöss och inväntande av mörkrets inbrott.

Denna magiska lördagsafton får vi förhoppningsvis stifta bekantskap med en fängslande men svårstuderad grupp i vår däggdjursfauna. Tillsammans med fladdermuskännaren Marie Nedinge och vår egen Thomas Lyrholm, båda anslutna till Naturvårdsverket vandrar vi i skymningen utrustade med våra känsliga detektorer. Dessa omvandlar fladdermössens högfrekventa ”ekolodsskrin” till en för oss ”lomhörda” hörbar nivå. Om vädret är det rätta har vi stora möjligheter att få ett unikt tillfälle till närkontakt med en mytomspunnen och artrik däggdjursgrupp. Ett omistligt äventyr för alla oavsett naturintresse och ålder.

BLOMMOR OCH FJÄRILAR I SLÅTTERHAGEN Obs! Särskilt lämpat för yngre deltagare.
Söndagen den 25 augusti. Flexibel anslutning från kl. 10.00 vid entrén till reservatet Väsby Hage på norra Munsö nära
färjeläget. Vid tveksam väderlek: Ring och kolla med Birgitta Dahl – 073 322 59 60 – eller besök vår hemsida.
Denna förhoppningsfullt fagra förhöstdag tar vi farväl av den rika blomsterprakten i slåtterhagen, där krissla och ängsskära under året etablerat vackra bestånd. Prydliga fjärilsarter finns även att beskåda och ”med möda” kunna artbestämmas av våra mångkunniga deltagare. En och annan mer eller mindre ätlig representant för svamparnas mångformiga rike bör säkerligen visa sig och väcka berättigad uppmärksamhet och i bästa fall lite aptit. Några eftersläntrande fågelarter kan vi med lite tur och skicklighet stöta på under vandringen. En höstbetonad matsäck gör dagen fulländad. Märk: Det kan tänkas att delar av hagmarkerna redan slagits på grund av det gynnsamma vädret men mycket finns kvar att glädjas åt och beundra.

SEPTEMBER

HÖSTVANDRING I SLOTTSSKOGEN
Söndagen den 1 september. Samling utanför entrén till Ekebyhovs slott kl. 10.00.
Denna klassiska höstsöndag tillbringar vi i slottsparken tillsammans med vår egen dendrolog (trädkännare) Marianne Wiman. Marianne, som tillbringar större delen av sin vakna tid åt att vårda och bevaka parkens såväl botaniska som besökande celebriteter. Hon känner varje vrå av parken och har alla träd och buskar på sina fem fingrar. Dessutom är Marianne en driven pedagog som på ett engagerande sätt kan förmedla sina kunskaper till såväl större som mindre sällskap. Särskilt vetgiriga kan gärna ta med lupp och flora. Vandringen genom parken i fager höstskrud tar maximalt ett par timmar, förutsatt att vädergudarna och vi själva är på gott humör.

SEPTEMBERSÖNDAG VID SVARTSJÖ DÄMME
Söndagen den 15 september. Samling kl. 09.00 vid kommunhuset Tappström för eventuell samåkning till
Svartsjö slottsparkering kl. 09.30.
Om höstklimatet visar sig från sin bästa sida kan Svartsjö dämme med omgivande vikar och våtmarker ha mycket att erbjuda kräsna fågelskådare. Sträckande och rastande vadare och änder bör kunna studeras liksom rovfåglar på flyttning eller under bytesjakt. Vi kan även raskt förflytta oss till det större tornet med intilliggande torrare gräsmarker. Själva parken är kanske allra intressantast under vår och försommar men under en höstpromenad kan både intressanta växter och svampar dyka upp och överraska. Vi tar givetvis en ”kostpaus” med någon uppfriskande dryck och smakligt tilltugg. Med på turen är sannolikt Anders Eriksson och Bosse Nylén samt förhoppningsvis många andra.

ÄPPLETS EGEN DAG
Lördagen den 21 september kl. 12.00 – 16.00 i Ekebyhovsäppelgenbank.
I god tid inför denna färgsprakande frukt- och folkfest har utvalda representanter för de vackraste sorterna i vår rika äppelflora vaxats och polerats för att förgylla den högtidliga utställningen, där såväl välkända som mera exklusiva sorter kan studeras och beundras. En vandring genom de rika och spännande äppelodlingarna i parken hör till traditionen. Besökare med egna äppelsorter av dunkel härkomst kan ta meddessa för identifiering av jourhavande pomologer – fem exemplar av varje sort är önskvärt. MNF:s egna, ytterst erfarna och välpolerade äppelkännare, Marianne Wiman och Sture Nordmark, delar frikostigt med sig av sina kunskaper om de ädla frukterna från Edens lustgård.

Obs! Beskärningsdag i Ekebyhovs äppelgenbank lördagen den 7 september kl. 10.00–16.00. Då ges ett värdefullt tillfälle att få insikt i hur äppelträd  bör beskäras

VÅRT ÅRLIGA HÖSTLIGA SVAMPEVENEMANG

Lördagen den 28 september kl. 10.00 – 15.00 i Ekebyhovsslottspark.
Förhoppningarna om en god svampsäsong har ökat tack vare vårens och försommarens lokala och stundtals rikliga regnskurar, som helst bör åtföljas av sol och värme. Vi ser med optimism fram emot att träffas i slottsparken med våra prydliga och rymliga svampkorgar. Från slottsmiljön beger sig de vandringsglada ut i riktning mot Jungfrusundsåsen, för att fynda bland ätligt, oätligt eller kanske rent av giftigt. Bestämningen kommer att ske direkt efter återkomsten till slottsparken, där exemplar av särskilt intresse läggs ut till en tilltalande utställning. I samband med utställningen kåserar dagens jourhavande svampkännare Bosse Nylén över de utställda arternas ekologi, förekomst och tillagning. Lite anekdoter och kuriosa hör också till ”rekvisitan”. Välkomna till en mykologisk högtidsdag!

OKTOBER

GEOLOGISK PROMENAD LÄNGS MÄLARSTRANDEN
Lördagen den 5 oktober. Samling vid Södrans badplats kl. 10.30.
Vår egen välrenommerade geolog Anders Eriksson, medlem av den exklusiva Källakademin, kommer att leda oss på en visserligen lätt men ändå innehållsrik vandring utefter Mälarens spännande strandområden, där terrasser av sand och lera pryds av en artrik flora. Anders vet också att berätta
om hur den övergivna sand- och grustäktsverksamheten har påverkat strandlinjen och skapat iögonfallande klapperstensfält av likstora och likformade stenar, så kallade ”kattskallar”. Den botaniska rikedomen är påfallande och arter som endast påträffas i näringsrika strandkanter kan
studeras och beundras på närhåll. Om vädret är gynnsamt kan en fikastund med sjöutsikt rekommenderas liksom en behändig handkikare.

NOVEMBER

BILDER FRÅN DET ”FÖRGÅNGNA”
Fredagen den 22 november kl. 19.00 i Ekebyhovs slott.
Det bör kännas både uppfriskande och nostalgiskt att i dystert höstmörker få försjunka i ljusa minnen från året som gått. Vi förbereder oss kanske allra bäst inför den stundande vinterdvalan genom att i slottsgemaken få avnjuta medlemmarnas bildkavalkad av hänförande naturscenerier
och miljövänliga miljöer. Skärpan är kanske viktigast för ”småsinta” iakttagare men det är bildens innehåll och budskap som fascinerar allra mest liksom givetvis sortimentet av läckra bakverk som undfägnas av våra bildsköna värdinnor Birgitta Dahl och Marianne Wiman. Kaffe, te och annan alkoholfri vätska utskänks även frikostigt.

Glöm inte att varje ny medlem i MNF är en delseger för miljön och ett välkommet bidrag till föreningen.

Anmäl dig här!