MNF:s 40-årsjubileum

Mälaröarnas naturskyddsförening fyllde 40 år och detta firade vi med en båttur runt öarna i vår kommun.

JUBILEUMSBÅTRESA MED M/S TRANAN           Söndag den 18 maj 2014

Avfärd  Tappström  KB 140518

Det har blivit en tradition att MNF firar jubileum med en båtresa kring våra öar. Det blev en dag med strålande sol (och litet regn på slutet). Från Tappströms brygga gick båten genom Tappströmsbron och norrut i Långtarmen. Man upplever så mycket nytt när man ser våra öar från sjösidan. Våra kunniga guider gav oss massor med information om fåglar, fjärilar, bävrar och mycket annat. Högt upp i en strandtall stack fiskgjusehonan upp sitt vita huvud ur boet medan hanen flög iväg för proviantering. Vi förfasade oss över hur sandtagen helt hade utplånat åsen på långa sträckor. I groparna hade grundvattnet skapat sjöar som den Blå lagunen. Flera sträckor av åsen är dock nu bevarade som naturreservat. Färden fortsatte norr om Munsö och Södra Lagnö och sedan söderut mellan Munsö och Adelsö, där vi passerade nästa naturreservat, Väsby hage. Den energisparande linfärjan är f.n. på service (70% lägre energiåtgång jämfört med en vanlig färja). Hovgården, en del av ett världsarv, blev platsen för vårt strandhugg med en skål för föreningens 40 år, likaså för Bo Nylén, vår ordförande sedan lika många år. Festkommittén dukade upp en härlig lunchbuffé, som vi njöt av sittande på de blomsterklädda kullarna vid Alsnö hus ruiner. Rödkulliga ungdjur från Lovö prästgård höll oss sällskap. Återfärden gick förbi Björkö (med naturreservat) och genom Bockholmssundet. Efter 6 timmar var vi åter i Tappström. Se Kenneth Bengtssons fina bilder från en härlig jubileumsdag.

Broöppning  KB 140518Jubilarer KB 140518Lunch i det gröna KB 140518Landskapsvårdare Adelsö KB 140518Per och LiedbergsPå högsta punkten KB 140518